Recenzie: Veronika se hotărăște să moară de Paulo Coelho

veronika-se-hotaraste-sa-moara_1_produs

Editura: Humanitas

An apariție: 1998

Nr. Pagini: 207

Veronika pare sa aiba tot ce si-ar putea dori. Frecventeaza localuri de noapte cunoscute, intalneste barbati atragatori, si totusi nu e fericita. Ceva lipseste in viata ei. Iata de ce, in dimineata zilei de 11 noiembrie 1997, Veronika se hotaraste sa moara. Dupa ce ia o supradoza, i se spune ca nu mai are de trait decat cateva zile. Romanul o urmareste pe parcursul acestor zile intense in care, spre surprinderea ei, se trezeste atrasa in lumea inchisa a spitalului in care se afla. In aceasta stare de surescitare, ea descopera lucruri pe care nu-si permisese de fapt sa le simta niciodata: ura, teama, curiozitate, dragoste – pana si implinirea sexuala. Experientele ei o fac treptat sa realizeze ca fiecare secunda a existentei este o alegere intre viata si moarte.

Cartea lui Paulo Coelho vorbeste despre cei care nu intra in tiparele considerate normale de catre societate. Vorbeste despre nebunie si despre nevoia de a descoperi un alt mod de viata a acelor oameni care se confrunta cu prejudecatile celorlalti fiindca gandesc diferit.

Recenzie:

M-am hotărât să citesc Veronika se hotărăște să moară după ce am citit Alchimistul care mi-a plăcut foarte mult și a cărei recenzie o găsiți aici, mai ales că mi-a fost recomandată de mai multe persoane.

În primul rând, trebuie să spun că nu m-a impresionat la fel de mult pe cât a făcut-o Alchimistul, dar cu siguranță a fost o carte care consider că merită citită.

Legat de conținut, nu mai am nimic de adăugat față de cea ce este trecut pe coperta a patra. Pe lângă toate acele recomandări de care am avut parte am auzit  și o mulțime de păreri negative legate de această carte și de Coelho în general. Este adevărat faptul că nu este una dintre cele mai bune lecturi, dar este o carte care mi-a întărit anumite convingeri și a mai adăugat o firimitură de încredere de sine în ființa aceasta fără speranță. Am auzit de asemenea pe cineva spunând că Paulo Coelho își “reciclează” cărțile și că în toate se regăsește aceeași idee, doar că diferă personajele și întâmplările. Ei bine, nu sunt de acord cu asta. Am citit doar două cărți ale sale, însă ideile lor mi se par total diferite. Veronika se hotărăște să moară mi-a reamintit faptul că oamenii sunt diferiți și că ar trebui să fim noi înșine indiferent de circumstanțe, că oamenii nu au fost concepuți să fie de acord unii cu ceilalți, că este în regulă să suferi, că fiecare moment din viață contează.

Este adevărat că autorul filosofează foarte mult, dar până la urmă fiecare ar trebuie să scrie ceea ce crede și simte. Coelho încearcă să deschidă ochii oamenilor prin operele sale, iar eu una prefer o carte de genul acesta, “pentru gospodine plictisite” decât cărțile lui John Green, sau seria Fifty shades of Grey, cărți care sunt scrise pentru adolescenți superficiali. Nu mă înțelegeți greșit, îmi place John Green, iar de Fifty shades nu comentez pentru că nu am citit; tot ce vreau să spun este că aș prefera oricând o carte mai complexă, din care pot învăța ceva decât o lectură ușoară, pur și simplu pentru amuzament.

Citat favorit:

— Sunt vindecată?
— Nu. Sunteţi o persoană diferită, dar vreţi să fiţi la fel cu ceilalţi. Şi faptul acesta, din punctul meu de vedere, e considerat ca o boală gravă.
— E grav să fii diferit?
— E grav dacă te sileşti să fii la fel: poţi ajunge la nevroze, psihoze, paranoia. Este grav să vrei să fii la fel, fiindcă asta înseamnă să forţezi natura şi să mergi împotriva legilor lui Dumnezeu, care, în toate crângurile şi pădurile din lume, nu a creat nici o singură frunză la fel cu alta. Dar dumneavoastră credeți că a fi diferit e o nebunie, drept care ați optat ca să trăiți în Villete. Fiindcă aici, cum toți sunt diferiți, și dumneavoastră sunteți considerată la fel cu ceilalți. Înțelegeți?

Cred că m-am abătut puțin de la subiect cu această recenzie și îmi cer scuze pentru asta, dar probabil se va mai întâmpla *laugh*.  Veronika se hotărăște să moară este o carte complexă în esență, dar care se citește ușor și reușește să te pună pe gânduri. Din partea mea primește 4/5.

One thought on “Recenzie: Veronika se hotărăște să moară de Paulo Coelho