Recenzie: O mie nouă sute optzeci și patru de George Orwell

o-mie-noua-sute-optzeci-si-patru-george-orwell1

Ttitlu (română): O mie nouă sute optzeci și patru

Titlu (original): Nineteen eighty-four

Editura: Polirom

An apariție: 1949

Nr. pagini: 348

Winston Smith este un personaj oarecare: el urăște, iubește și muncește ca orice alt om. Ceea ce-l face deosebit este faptul că trăiește într-o lume infernală, în care a urî, a iubi sau a munci sunt venite dintr-un efort supraomenesc al fiecărei clipe. Romanul O mie noua sute optzeci si patru descrie tabloul apocaliptic al unei Londre din era post-atomică, sediul unui regim totalitar în care orice logică pare să fi fost abolită. Execuțiile fără rost, disparițiile peste noapte au devenit un lucru firesc. Trecutul este rescris mereu spre a legitima crimele prezentului, iar instrumentul propagandei este odioasa „nouvorbă”, o limba robotizată, care completează imaginea de lume ordonată „științific” după voința Fratelui cel Mare, care spune că „războiul este pace, libertatea este sclavie, ignoranța este putere”.

Recenzie:

Este a doua oară când scriu recenzia la această carte pentru că acum două zile când eram pe punctul de a o posta mi-a picat netul și nu știu de ce nu mi s-a salvat la ciorne, so here I am, writing it again.

În primul rând, simt nevoia să clarific faptul că este o carte oarecum SF, deși nu mă așteptam la asta din descriere. Am regăsit pe alocuri anumite situații din zilele de astăzi. George Orwell prezintă o perioadă a unei Londre condusă de un Partid totalitar care făcea tot posibilul să îi transforme pe locuitorii săi într-o armată de roboței. Oamenii erau împiedicați să gândească, aceasta fiind considerată o crimă. Trăiau cu mâncare proastă, insuficientă, deși Partidul afirma că situația se îmbunătățește pe zi ce trece. Oamenii erau spionați de așa numitele tele-ecrane amplasate acasă, la locul de muncă și chiar pe străzi. Winston Smith, personajul principal, lucra pentru partid, iar datoria sa era de a modifica trecutul. Date din trecut erau distruse și apoi rescrise astfel încât totul să fie în favoarea Fratelui cel Mare, iar oamenii pur și simplu dădeau uitării faptul că lucrurile stăteau diferit față de ceea ce Partidul alegea să arate.

Cartea este împărțită în 3 părți. În prima parte este prezentată Londra și viața oamenilor din acea perioadă. În cea de-a doua parte Winston o întâlnește pe Julia, fata misterioasă de la secția Literatură, iar a treia parte reprezintă începutul sfârșitului, iar când spun asta, nu mă refer la sfârșitul cărți, ci la un alt fel de sfârșit despre care nu voi spune mai multe pentru că nu vreau să dau spoilere.

O mie nouă sute optzeci și patru a fost una dinte cărțile pe care mă bucur că le-am citit în ciuda părerilor negative pe care le-am auzit și care m-a captivat de la prima până la ultima pagină. M-a deranjat faptul că la un moment dat a redat mai bine de 20 de pagini dintr-o carte pe care o citea personajul principal, dar în rest nu am nimic de spus împotriva acestei cărți.

Citatul favorit:

Se gândește, cu un vag sentiment de mirare, la inutilitatea biologică a durerii și a fricii, la felul cum te trădează propriul corp, înghețându-te în inerție exact în clipa în care ai mai mare nevoie de o energie ieșită din comun. Îngrozitor i se pare faptul că, în momentele de criză, nu te lupți în primul rând cu un dușman din afară, ci cu propriul tău trup

O mie nouă sute optzeci și patru și-a făcut cu siguranță loc pe lista mea de cărți favorite. M-a devorat pe interior și m-a dat peste cap timp de două săptămâni pline, dacă nu chiar mai mult. O recomand cu cel mai mare drag, cu mențiunea că este o carte complexă, prin urmare nu pentru oricine. Din partea mea primește 4/5.

Cât de curând voi reveni cu recenzia de la Veronika se hotărăște să moară, de Paulo Coelho.

2 thoughts on “Recenzie: O mie nouă sute optzeci și patru de George Orwell

1. Hello!